Sivut

keskiviikko 26. elokuuta 2015

Onneksi on kaaso

Kävin viime viikon lauantaina ystäväni kanssa lasipalatsin brunssilla. Kyseinen ystävä on myös kaasoni, joten useamman tunnin keskusteluun mahtui myös vähän hääkeskustelua. Tai lähinnä hän kyseli ja minä vastailin ja samalla tajusin taas miten monia asioita ja yksityiskohtia pitää vielä miettiä. Onneksi kaasoni on järjestelmällisempi kuin minä!  Kaason nimittäminen on mieletäni hääperinteistä paras. Tuntuu todella kivalta saada tavallaan "virallisesti" nimittää joku ystävä jakamaan koko hääprosessi alusta loppuun kanssamme. Olen myös todella onnellinen, että minulla on sellainen ystävä, jonka tiesin innostuvan kaasoilusta ja joka uskaltaa myös sanoa asioista minulle rehellisen mielipiteen. On myös hauska yhteensattuma että kaaso ja toinen bestmaneista ovat molemmat opiskelleet suomenkieltä Helsingin yliopistossa. Odotukset ovat korkealla puheiden suhteen.
 
Päädyin valitsemaan vain yhden kaason, koska toisen kaason paikalle olisi yksinkertaisesti ollut liian monta loistavaa vaihtoehtoa, enkä missään nimessä halunnut valita heidän väliltä. Olen tuntenut kaasoni yli 15 vuotta ja olemme aina olleet läheisiä, vaikka välillä olemmekin asuneet eri paikkakunnilla/maissa. Minua harmittaa että aloin lukemaan hääblogeja vasta sen jälkeen kun olin jo ehtinyt pyytämään ystävääni kaasoksi. Olisin halunnut lähettää hänelle kysymyksen kortin tai lahjan muodossa, mutten ollut koskaan ennen kuullutkaan kyseisestä tavasta enkä itse sitä sitten tullut edes ajatelleeksi. Tylsää :( Ehkä keksin vielä jonkun hauskan tavan osoittaa, miten tärkeää minulle on että juuri hän suostui tähän hommaan. En malta odottaa, että pääsemme porukalla suunnittelemaan tärkeää päiväämme. On myös hauskaa että kaaso/bestman -palaverien yhteydessä minun ja Pekan parhaat ystävät pääsevät tutustumaan toisiinsa.
 
 
Tässä kuvassa on ilmeisesti joku kaikkien kaasojen esiäiti (toivottavasti meillä on vähän rennompi meininki).
   
Kaasojen ja bestmanien tehtäviin kuuluu tietenkin häiden tietynlainen "juontaminen" ja ohjaaminen ja sen vuoksi heidän plaseeraus täytyy miettiä hyvin. Kaikissa häissä joissa olen ollut vieraana, kaasot ja bestmanit ovat kuitenkin istuneet aika kaukana hääparista jossain pöydässä muiden vieraiden seassa ja hääpari on istunut omassa nurkassa keskenään. Minusta olisi hauskaa istua samassa pöydässä kaasojen ja bestmanien kanssa, ovathan he kuitenkin parhaita ystäviämme ja mukana häitten toteuttamisessa. Jotenkin tuntuu vähän tylsältä ajatella että istuisimme Pekan kanssa kahdestaan eristyksissä, kun sitä teemme joka päivä kotonakin. Pekan mielestä morsiuspari istuu kahdestaan tai vanhempien kanssa. En tiedä mikä todellinen etiketti on, mutta mielestäni voisimme hyvin olla isommassa pöydässä kaasojen, bestmanien ja vanhempien kanssa kaikki yhdessä. 

Plaseeraus on varmasti häiden onnistumisen kannalta yksi ratkaisevin tekijä. Kuulin vuosia sitten ystävältäni jonka sisko meni naimisiin tanskalaisen miehen kanssa, että heidän häissä plaseerauksessa unohdettiin suosiolla kaveriporukat ja sukulaissuhteet ja järjestys luotiin yhdistävien harrastusten ja elämäntapojen mukaan. Esim. kaikki jotka matkustelivat paljon laitettiin samaan pöytään, taiteilijat samaan ja urheilijat samaan jne. Mielestäni idea oli niin hauska, että olisin halunnut tehdä samoin, kunnes kaasoni nosti esiin hyvän pointin; entäs ne joita ei yhdistä mikään? " tylsien pöytä" "ylijääneiden pöytä". Menisi vaikeaksi, joten luovuin ajatuksesta. Eri paikkakunnilla asuminen ja minun kaksoiskansalaisuus tuovat omat haasteensa plaseeraukseen. On otettava huomioon sukulaiseni, jotka eivät ymmärrä suomea ja ihmiset jotka tulevat pitkältä eivätkä välttämättä tunne oikein ketään muita kuin meidät. Pöytäjärjestyksen pohdinta tuntuu aikaiselta tässä vaiheessa, mutta vaikuttaa siltä että se voi jopa vaikuttaa vieraslistaamme ja on näinollen otettava huomioon jo nyt.


kuva: wikimedia commons 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti